Nowa Polityka Ochrony Konkurencji

Piotr Semeniuk
Dodane przez Piotr Semeniuk Wrzesień 30, 2015 17:56

Nowa Polityka Ochrony Konkurencji

22 września rząd przyjął nową „Politykę ochrony konkurencji i konsumentów”. Określa ona strategię UOKiK na kilka najbliższych lat. Ostatnia strategia została uchwalona przez Radę Ministrów w 2011 r. i obejmowała lata 2011-2013 r. Poprzednia prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel przygotowała podobny dokument na lata 2014-2018 r., ale nie zdołała doprowadzić do przyjęcia go przez rząd. W obecnej strategii, za którą odpowiada jej następca Adam Jasser, wskazane są trzy priorytety Urzędu: ściganie karteli, ochrona konsumentów oraz usprawnienie procedur compliance w firmach. W dokumencie Urząd zapowiada, że będzie sięgał po niestosowane dotychczas metodyscreeningowe, czyli wykrywanie karteli w oparciu o ekonometryczną analizę rynkowych baz danych. UOKiK potwierdza też zmianę polityki wobec dystrybucyjnych porozumień cenowych – teraz będą ścigane jedynie te, co do których „analiza ekonomiczna wykaże ich antykonkurencyjne skutki”. Odejście od bezwzględnego karania porozumień dystrybucyjnych znajduje odzwierciedlenie w statystykach za 2014 r., ale Jasserowi cały czas nie udało się zwiększyć wykrywalności karteli.

UOKiK zamierza korzystać z nowych instrumentów prawnych, które dała mu ostatnia nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, m.in. prowokacji konsumenckiej i darmowa publikacja ostrzeżeń w telewizji. Urząd zapowiada też monitorowanie reklam. Statystyki za 2014 r. nie potwierdzają jednak wzrostu liczby spraw konsumenckich. W 2014 r. Urząd wszczął 209 i zakończył 281 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, co oznacza spadek względem lat poprzednich (w 2012 r. i 2013 r. wszczęto odpowiednio 376 i 389, a zakończono 332 i 333 postępowań).

Urząd podkreśla też rolę „kultury compliance” (dążenie firm do działalności zgodnej z prawem) oraz zaznacza, że nakładanie kar nie jest „celem samym w sobie”. Urząd chce „posiłkować się specjalistyczną wiedzą firm”, częściej spotykać się przedsiębiorcami przed zakończeniem postępowania, a także zamiast kar nakładać więcej decyzji zobowiązaniowych. Sprawozdanie za 2014 r. pokazuje jednak, że liczba takich decyzji rośnie w sprawach konsumenckich, ale spada w sprawach dotyczących nadużyć pozycji dominującej i porozumień.

UOKiK w swoich postępowaniach chce także kłaść „silny akcent na przestrzeganie sprawiedliwości proceduralnej”. Wskazuje m.in. na niedawną reformę proceduralną, w której zobowiązał się przedstawiać przedsiębiorcom „szczegółowe uzasadnienie zarzutów” przed wydaniem ostatecznej decyzji. UOKiK chce też „szybko wdrażać w swojej działalności wnioski wynikające z wyroków sądów”. Statystyki pokazują, że Urząd coraz gorzej radzi sobie w sądach. W 2014 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaakceptował jedynie 64 proc. decyzji UOKiK (w latach 2012 i 2013 r. odpowiednio 78 i 86 proc.)

Przyjęcie przez rząd „Polityki ochrony konkurencji i konsumentów” to dobra wiadomość dla biznesu. Dokument wzmacnia prawa firm w postępowaniach przed UOKiK. Polityka potwierdza także niektóre z wcześniejszych zapowiedzi Adama Jassera, takie jak zamiar częstszego wydawania decyzji zobowiązaniowych i odstępowanie od kar za dystrybucyjne porozumienia cenowe. UOKiK cały czas nie realizuje jednak części własnych priorytetów – w szczególności za kadencji Jassera nie nastąpiła poprawa w wykrywaniu karteli.

Piotr Semeniuk
Dodane przez Piotr Semeniuk Wrzesień 30, 2015 17:56
Napisz komentarz

Brak komentarzy

Co o tym myślisz?

Bądź pierwszą osobą która doda komentarz do artykułu.

Napisz komentarz
Zobacz komentarze

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.
Wymagane pola oznaczone są*

Wydarzenia

No events found